Wahhhhh jom cite psl kete ok?   Leave a comment

ok title blog pn da bosan..suke ati gua la blog gua lol ~ sori la mls nk wat hebat2 cam terikacak ke pe kn haha (siot msti teri tgh stalk blog gua) …actually tade ape nk tlis tu lama sgt tk tlis..skrg ni ape yg tgh sibuk

1) psl keje..biasala smue keje sibuk..dan skrg kje makin bertmbah..blalblaa (mls ckp kang korg bosan cm kate awek aku) lol..so biar je la hati ni tnggung psl keje😦

2) psl duit..biasala manusia tk pnah ckup duit..so far makin ari makin pndai manage duit..stakat ni ckup2 la..tk lebeh tk kurg..agak2 bile leh kmpul sbln rm2k? LOL so jom kite bercite

3) psl kete..biasala ari2 kete ni gk gua bawa..alhamdulillah dpt gk bwk gua gi keje pe..yg terbaru (mmg baru pn) baru je tghari td gua gi ganti drive shaft haihs..pening2..penat2 gua gak google ape mslah..ade kata getah saje..so gua pn ngan ilmu tinggi skit slambe gi kedai ckp..”apek ni korner ade bising skit la..baru je sminggu ape..mybe getah la..bole check aa” (psl kalo getah shaft tu mura je dlm belas2..) die kate kalo suda bising maybe pasir suda masuk la kene ganti trus itu shaft.. adeh gua tekanan lak ngan satu workshop area umah ni..slalu servis + tukar tayar ape kt die mura je..tapi sjak 2 3x gua pegi ni makin ari makin merepek..smua nk suh ganti baik gua angkat myvi je ke..tak pn inspira lol..pegi la check dulu ke ape..da la memula kate rm380 kot.. ok la tapela nnti gua dtg blk..so aku blah blk dlu..mmg tau kalo getah tu da teruk sgt smpi pasir masuk ape mmg kene ganti trus drive shaft tu..hmm

pkir2 pe..aku gi survey workshop len la..so gi la area sek15 lak cari..jmpe kdai ni ape..ok la tokey dia siap turun pdg siap drive check ape.die kate taleh da ni kalo gnti getah..so kne gk ganti..(so gua pn da mls ok la gnti je la..kene la swipe nmpk gaye) ..so kdai ni ok la kasi rm350 je..sebelah je oiii makk..belah kiri..sib baik la blah kanan ok lg drive shaft die..bgus gk kdai ni..siap bawak aku turun msuk tmpt terowong  kalo org servis kn kedai2 tyar tu ade jalan bawah kete tu (aku nk describe pn tk reti) ..die tjuk la shaft2 ade kt kete aku..aku nye 4w so mcm lori gk la..ade batang shaft memanjang dr depan ape tu smpi tayar blkg..tu pn da longgar la ape la..die kata mura gnti la trus tp lama skit kene tunggu..aku mule mlas psl 1) nk cpt ..2) tade duit doo.. 3) aku mmg gnti mane pnting dlu 4) dlu ade batang shaft dr engine ke tgh sekerat pn pak aku tukar dkt 2k tp kat Perodua Service la..tu cuak mahal psl ni lg pnjg kot haha.. tape la apek len kali la aku ckp..psl target aku bln ni nk repair bunyi drive shaft tu + ganti bateri je..da 2 taun 2bln batery ni..org kate 2taun mmg ko kene ganti bateri kete..bahye..so doakan aku la ek..

pstu ade lg apek ni ckp..brek lak..mmg brek aku tu smpi nk ke dlm nye tekan..kire separuh kot..tp aku da biasa ..kate racer lol..jgn riak..zz so aku kate tape da biasa..dia kate maybe yg pump oil tu da rosak..adoi mcm2..pstu aritu penat la aku ganti brake pad..dkt 70 gk la spsg kalo tau mmg pump ni yg rosak sbb tekan ala2 tak makan..demm.. nnti lah..maybe blk raya ni aku wt kt tpg ke ape ke..

so berapa da kne adjust lg utk kete ni ?

1)brake oil pump ?

2)shaft jadah pjg tu ? kalo lpas cluth ko kne slow2..die cam ala2 ko dlm ketapi..rase cam body kete ko tertarik..cam first time ko bwk kete dlu..lepas cluth cpt2..penah rase? so kalo ko da biasa bwk pndai la..tadela rase camtu..tade la bhye..die cite je bahya (tatau la..aku rase cam ok kot lol)

3) radiator ? sejak gua gi ganti timing belt la..v-belt la..ekon belt la ari tu..aku rase die ikat ke ape ketat semacam da tak sejuk je..so far ok temperature…just aku kene monitor air die setiap 2-3 ari aa..psl dok kL bahye..jemm je keje..so sedia la air botol kecik..mybe kene servis kot..psl air yg tabung lg satu tu penuh je..die tak jalan msuk radiator ke?? err

4) minyak itam ? yg ni pn kne monitor gk..kete lama so mmg la..smgu skalo ko kne la monitor takut kurang.. ni aku da putus asa da..aritu da ganti gasket kot ingt bocor ke pe..tkkn ko nk overhaul kot smpi 2k? so sntiasa je aku spare 1L yg kecik tu jd la..smgu skali tuang ke

kete ni lame da bro..taun 1999 so bygla..ape2 pn tak baik ckp ape2..die pn ade hati dan prasan..aku pn tak bersedia la lgi nk bli kete ke ape ke..psl byk mnde “lain” dlu nk target kan🙂

Posted July 30, 2011 by hackerzx in Uncategorized

Leave a Reply

